COBALUS

vrijdag 6 december 2013

COBALUS BEELDEND SCHILDER KALLIGRAAF

COBALUS
BIOGRAFIE CV
SCHILDER-WERKEN
KALLIGRA-FIE WERK
IK CREËER...DUS IK BESTA
BLOG E.A.

    
      

NAAR BOVEN


BIOGRAFIE CV


Andreas Valkenborgh (alias 'Cobalus')
Nieuwstraat 26
3990 Peer België
andreas.valkenborgh@gmail.com
tel. 011 632140

beeldend schilder
kalligraaf

Cobalus staat voor Andreas Valkenborgh, een sinds 2008 gepensioneerd leraar 'plastische opvoeding' en 'esthetica', die de laatste 12 jaren fysiek en mentaal zware periodes doormaakte omwille van meerdere kankers, de ziekte van Crohn, de ziekte van Addison, en meerdere chirurgische ingrepen, en ook omwille van de plotse beëindiging van zijn loopbaan als leraar, een job die hij echt graag deed. En de fysieke zwakte, de eenzaamheid en de leegheid van de periode daarna was erg zwaar, het 'zwarte gat' was niet veraf. Tot hij op 1 september 2009 startte met 'schilderen' aan de academie onder begeleiding van Esther Heilbron, Liesbet Lenaerts, Marc Claes en Herman Maes. Plaats van dit gebeuren was/en is nog steeds een locatie uit de duizend : 'kasteel Meylandt'.

'Cobalus' stands for Andreas Valkenborgh, an ex-teacher of 'visual arts' in grammar school, who's retired since 2008. The last eleven years he had to deal with physical and mental ailments, caused by several cancers, Crohn's disease, Addison's disease, several surgical operations, and last but not least the abrupt ending of his career, rather too early. And, for a period of almost a year, he had a hard time of physical weakness, loneliness, emptiness, near depression.
On September 1st 2009 he started 'painting', coached by Esther Heilbron, Liesbet Lenaerts, Marc Claes and Herman Maes, at the academy of fine arts, which is located in a wonderful and inspiring neighborhood : 'Castle Meylandt'.


Studies en opleidingen
  • Secundair : Grieks-Latijn (Sint-Lambertuscollege, Peer)
  • Hoger-Niet-Universitair-Onderwijs lange type : Binnenhuisarchitectuur (PHIA, Hasselt) met keuzevakken keramiek, weven en schilderen/tekenen bij Vincent Van Den Meersch
  • Cursussen kalligrafie bij Joke van den Brandt
  • en Anna Van Damme (Wilrijk)
  • Cursus kalligrafie bij Ludo Devaux (Deurne)
  • Cursussen Copperplate bij Els Schneiders (Hoepertingen)
  • en bij Eleonar Winters (Oostmalle)
  • Schilderkunst (sinds 2009 aan de academie voor beeldende kunsten, kasteel Meylandt, Heusden-Zolder) bij Liesbeth Lenaerts, Esther Heilbron, Marc Claes en Herman Maes
Tentoonstellingen
  • Groepstentoonstelling ‘Jong Talent' (Agnetendal, Peer, 1969)
  • Internationale Grote Prijs Kalligrafie Westerlo, editie 2000, 2 werken
  • Groepstentoonstellingen van de academie in C.C. De Muze, Heusden-Zolder
  • Groepstentoonstelling ‘Inspiration' (Lucas Creativ, Zonhoven, juni 2010)

NAAR BOVEN


SCHILDERINGEN

2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
2009

NAAR BOVEN

KALLIGRAFIE

NAAR BOVEN

IK CREËER ... DUS IK BEN


Na 35 jaar jongeren te hebben begeleid in hun creatieve ontdekkingstochten via het vak 'plastische opvoeding', en enkele decennia de laatstejaars van het secundair onderwijs via het vak 'esthetica' en met 'kritisch denken' te hebben wegwijs gemaakt in de boeiende wereld van kunst en vorm en authenticiteit, ben ik met die bagage en ervaring sinds 2009 zelf binnengestapt in de wereld van het 'schilderen', in eerste instantie om de tegenslagen i.v.m. mijn gezondheid het hoofd te kunnen bieden. En al gauw was duidelijk dat het schilderen erg belangrijk was als tegengewicht voor de vaak zware last van o.a. Crohn, CML, Addison, Nierinsufficiëntie, chirurgische ingrepen, serosa centralis ...

En nu is schilderen een onmisbaar onderdeel van mijn leven geworden. Mannen zouden om de 28 minuten ... feit is dat er geen dag voorbij gaat dat ik niet met schilderen bezig ben, is het niet met de praktijk, dan is het in gedachten, dromend, plannen makend, of me verdiepend in lectuur, of ontdekkend in de natuur ...
Mijn werk is via allerlei creatieve en experimentele zijwegen en kruispunten geëvolueerd, en heeft zich steeds bewogen tussen twee polen, namelijk tussen het non-figuratieve/abstracte en het figuratieve, met dien verstande dat het trachten kopiëren van de werkelijkheid uit den boze is, want absurd en nodeloos tijdverlies. Het krampachtig zoeken naar het exact weergeven van de werkelijkheid heeft, voor mij althans, iets meelijwekkend. Commentaren als "Knap, juist echt" vat ik persoonlijk op als zwaar affronterend, want zonder persoonlijke inbreng, zonder toegevoegde waarde en zonder creativiteit ...

Na een lange periode van hoofdzakelijk werk in de abstract/geometrische sfeer, met aandacht voor beeldelementen, zoals kleur, vorm, compositie, ritme, beweging, contrast, accenten, en voor verrassing en verwondering ... ben ik de laatste tijd toch de figuratieve richting ingeslagen met bijvoorbeeld de serie 'memories'. In december 2011 plaatste ik in een van mijn eerste stillevens in de rechter benedenhoek het onduidelijke silhouet van een hoektoren van het houten kasteel dat ik in mijn kindertijd van de sint had gekregen ... mijn vader zaliger was meubelmaker ... en samen met mijn altijd al aanwezige fascinatie voor ouderdom, verval en geschiedenis, was dit onbewust de aanzet voor die serie.
Ook het feit dat de 'serosa centralis' in mijn linkeroog zorgde voor verstorende, afwijkende beelden in vergelijking met mijn nog goede rechteroog, voedde de noodzaak om snel en schetsmatig te gaan schilderen, wat vaak resulteerde in sterke beelden.

Ik noem mezelf 'beeldend schilder', omdat ik niet de pretentie heb kunstschilder genoemd te worden, en omdat alle begrippen die ergens met kunst te maken hebben alle kracht ontberen door te onpas gebruik. Iedereen produceert kunst en iedereen is kunstenaar. De goede smaak is zoek. En in tegenstelling tot wat de oude dooddoener zegt, valt over smaak wel degelijk te twisten. Kijk maar eens om je heen. Wansmaak en kitsch regeren. Alles mag. Alles kan.

Andreas Valkenborgh, alias Cobalus

NAAR BOVEN

BLOG E.A.

BLOG
COBALUS
SCHILDERINGEN
In deze Cobalusblog breng ik met regelmaat verslag uit van mijn wedervaren in de boeiende wereld van het schilderen, alsook van de gezondheidsperikelen die mijn doen en laten, mijn denken en zijn, grotendeels hebben bepaald, en nu nog ...
SCALA
COBALUS
SCHILDERINGEN
Dit is een verzameling van bijna alle werken die ik gemaakt heb vanaf 2009 tot vandaag. Het zijn dus zowel goede, misschien wel juweeltjes, als minder goede, ja zelfs slechte, miskleunen dus. Sommige werken zijn achteraf overschilderd tot een nieuw leven ...
KUNST
&
VORM
Deze website met een cursus esthetica, visueel beeldend aspect, voor de 3e graad secundair, met vooral aandacht voor kunst vanaf het einde van de 19e eeuw tot vandaag, en voor vormgeving en de tegenstelling kitsch versus waarachtigheid, werd nogal druk bezocht vanuit Vlaanderen en Nederland, maar is is reeds een tijdje, om mij onbekende redenen, niet meer bereikbaar. Daarom heb ik de websitelink vervangen door een link naar een pdfbestand met dezelfde inhoud.
KALLIGRAFIE
ANDREAS
In deze site tracht ik vooral uit te leggen dat kalligrafie veel meer is dan alleen maar schoon schrijven, en dat moderne, nonconformistische kalligrafie welliswaar stoelt op historische basisschriften, maar enorme creatieve mogelijkheden biedt. Je vindt er ook een cursus 'humanistisch cursief' ...
MEYLANDT
ACADEMIE
Website van de academie voor beeldende kunsten van Heusden-Zolder, deeltijds onderwijs, met opleidingen in 18 lesplaatsen, voor kinderen, jongeren en volwassenen, alwaar ondergetekende de lessen schilderen volgt, gecoacht door Herman Maes, Marc Claes, Liesbeth Lenaerts en Esther Heilbron.

NAAR BOVEN

Geen opmerkingen:

Een reactie posten